10 mei - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ineke Burgmeijer - WaarBenJij.nu 10 mei - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ineke Burgmeijer - WaarBenJij.nu

10 mei

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

10 Mei 2013 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Hier hebben wij weer wifi dus even een berichtje van 2 dagen. Gisteren maar 27 km gefietst in de regen. Toen zaten wij op 1430 meter hoog. Na 2.5 km zou de afdaling beginnen maar dit zagen wij niet zitten in de regen. En hier was het laatste overnachtingsadres voor de afdaling. Het was weer een bijzondere albergue je waande je weer in de jaren 60. Rondom was het overal een gigantische troep en puinhopen. Binnen een heel eigen sfeertje, met wierook enzo. Openhaard aan, weer heel veel nationaliteiten. We lagen op slaapzaal van 18 personen. Vanmorgen de laatste 2.5 km gefietst naar Cruz de Ferro, hier onze steen(tje) neergelegd en foto's gemaakt. Toen nog 2 km naar het allerhoogste punt van 1515 meter. Hier nog wat foto's gemaakt van het mooie uitzicht. Toen begon de zeer steile afdaling, volgens Mieke te vergelijken met een zwarte piste. Letterlijk en figuurlijk ben ik knijpend naar beneden gegaan. Tenminste, dat wil zeggen zo'n 7.5 km. Hier was opeens de weg geblokkeerd met een lint wij konden niet verder. Nou dan gaan wij hier maar koffie drinken en vragen hoe verder. Toen ik mijn fiets neerzette zag ik dat mijn toilettafel zo op mijn bagagedrager stond. Ik zei hoe is dit nou mogelijk dat deze 7.5 km zo is blijven staan bij de afdaling? Ik zei volgens mij heeft Jaboc bij mij achterop gezeten, het kan niet anders. De weg was echt niet glad. Het restaurant was dicht dus geen koffie en niet weten hoe nu verder. Even later kwam er een mevrouw aan en Mieke vragen hoe wij nu naar beneden konden gaan. Een heel verhaal dat wij omhoog moesten over het zand pad en dan door het bos. Wij de fiets weer gepakt en toen wij weer bij de wegafzetting kwamen stond daar net een Spanjaard op de fiets te praten met een man uit een jeep. Deze man zij dat je met de fiets er wel door kon. Dus dat hebben wij gegaan. Na een aantal kilometers stond daar een soort verkeersregelaar die zei dat wij echt niet door mochten fietsen. Wij werden het bos in gestuurd en moesten zo maar naar beneden. Mieke heeft bijna alles fietsend gedaan, bravo voor haar. Ik dorst dit helemaal niet. Smalle paden, grind en keien erop soms drassig en kuilen. Kortom ik ben 4 km naar beneden gelopen met mijn fiets. Ik heb nu wel een blauwe heup van het tegen houden van mijn fiets. Maar het is me gelukt. Beneden kwamen wij gelukkig op het juiste punt van de route uit. Hier was een mooi terras in de zon waar wij een lekker bakkie hebben genomen en een lekker broodje. Toen verder gefietst naar Ponferrada grote stad ook weer klimmen en dalen. Hierna werd de rit weer heel mooi, weer genoten van alle uitzichten. Nog een afzetting onder een tunneltje, Mieke gekeken en gezegd wij kunnen hier wel langs. Af en toe de weg naar je hand zetten, zei ze. Wij zitten nu in Villafranka del Bierzo een heel mooi albergue. Was weer laten doen helemaal te gek. Lekker gegeten op terras in de zon, heerlijk. Dit was het een beetje in het kort. Fijn weekend allemaal en groetjes Ineke en Mieke

  • 10 Mei 2013 - 21:57

    Gerda Van Der Baan:

    Hoi jullie daar.
    Sta doodsangsten uit met jullie. Ik geloof dat het hier bij ons beter weer is dan in Spanje.
    Maar het is niets een pelgrimstocht. Wij zijn 1dag langer in V.H. gebleven was zulk lekker
    weer. De tuin ziet er weer mooi uit. Nou ik ga maar weer zeggen doe s.v.p voorzichtig en
    dan maar weer tot de volgende keer. Het schiet nu al aardig op voor jullie.Lieve gr. Gerda.

  • 10 Mei 2013 - 22:03

    Astrid:

    Mijn god wat een avontuur! En dan met blauwe heup toch beloond worden met schone was en een heerlijk terras, mijn bewondering groeit per dag voor jullie. Ik hoop nu toch echt dat het jullie iets meer mee gaat zitten. Blijf voorzichtig doen en genie t wat er nog gaat komen. Tot horens maar weer liefs Astrid

  • 10 Mei 2013 - 22:19

    Peter Kuijper:

    Nou meiden dat was me weer wat met die Spaanse grappenmakers, de weg afsluiten voor onze die-harts en ze dan een monstertocht door het bos aanbieden.
    De verrassing was in ieder geval dat jullie weer bij het juiste punt uitkwamen en het weer eindelijk eens meezat.(Volgens Weer-on-line krijgen jullie nog een paar mooie fietsdagen)
    Ik heb vanavond tijdens het eten bij Theo en Hilda Roling begrepen dat het nu lekker naar beneden gaat richting het einddoel Santiago.

    Geniet van het mooie weer en fiets ze maar weer,

    groeten van Peter.

  • 10 Mei 2013 - 22:29

    Tineke.H:

    Hoi Ineke en Mieke,
    Zo petje af hoor Ineke na zo'n monster tocht en ook nog gelopen jullie zijn kanjers.
    Groetjes Tineke.

  • 10 Mei 2013 - 22:36

    Josh:

    Hallo, Ineke & Mieke.

    Wat een prachtig verhaal, jullie kunnen straks alles gaan bundelen en een boek uitgeven.
    Ik heb diep respect voor jullie, wat een tocht, ik hoop ook dat jullie wat beter weer krijgen en dat Peter gelijk heeft en dat jullie kunnen gaan afdalen, hopelijk niet te stijl en kan Ineke op de fiets en niet er naast afdalen.
    Mooie foto's op 1515 mtr hoogte zag ik bij Tineke op Facebook
    Er gebeuren wonderlijke dingen met jullie een echte pelgrims tocht.
    Groeten van Josh

  • 11 Mei 2013 - 08:19

    John & Yvonne:

    Hoi Ineke & Mieke,
    wat een spannende dagen hebben jullie weer achter de rug. Het is echt doorbijten in de bergen. We hebben ontzettend veel waardering voor jullie doorzettingsvermogen.
    En we duimen, dat het nu wat makkelijker wordt en een beetje warmer en zonniger. Hier gaat alles goed. Zo direct gaan we even de boodschappen voor het weekend halen, verder geen spannende plannen.
    John heeft de afgelopen dagen de tuin weer helemaal op orde gebracht en het ziet er weer gelikt uit.
    Heel veel liefs, pas goed op elkaar en tot schrijfs. dikke pakkerd van ons xxx

  • 11 Mei 2013 - 12:55

    Miek:

    Ineke en Mieke,

    wat hebben we een bewondering voor jullie, wat een fietsavonturen. bedankt voor de verslagen en veel plezier en mooi weer.
    Nico en annemie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Villafranca del Bierzo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Mei 2013

Echt de laatste dag in Finesterre

14 Mei 2013

Aankomst in Santiago de Compostela 14 mei

13 Mei 2013

12 en 13 mei

11 Mei 2013

11 mei

10 Mei 2013

10 mei
Ineke

Actief sinds 23 April 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 7198

Voorgaande reizen:

23 April 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

27 April 2013 - 17 Mei 2013

Mijn 2e fietstocht

Landen bezocht: